“K čemu je ten Revolut?”

Martin “adent” Malý
4 min readAug 9, 2019

--

Občas píšu o službě Revolut a lidé se mě ptají: “K čemu to je?” Nebo: “To je jen na cestování a placení ve valutách?” Dovolte mi to shrnout…

AKTUALIZACE 19.8. — Ode dneška Revolut nabízí i podnikatelský účet zdarma. Pokud vaše podnikání zahrnuje obchody v různých měnách, tady máte další důvod, proč zkusit Revolut.

Revolut je v podstatě bankovní účet s fyzickou platební kartou MasterCard. Bankovní účet má “podúčty” v různých měnách, včetně kryptoměn, a vy si mezi nimi převádíte podle potřeby či kurzu.

Základním místem, ze kterého Revolut ovládáte, je mobilní aplikace (Android, iOS). Ovládání je intuitivní a operace bleskurychlé. “Internetové bankovnictví” není k dispozici, musíte mít smartfon.

Na Revolut si převádíte peníze buď pomocí vlastní karty / Google Pay / Apple Pay v mobilu, nebo bankovním převodem IBAN v eurech. Hlavní účet je britský, takže převádíte peníze do GB. O Brexitu vědí a řeší případné problémy po rozdělení tím, že získali bankovní licenci v Litvě.

Apropo, ApplePay: Prý je v ČR problém u některých bank, že ApplePay zatím nepodporují. Ale Revolut ano. A myšlenka spárovat si ApplePay s “dobíjecím účtem” není zas tak špatná. Ale musím se přiznat, že jsem to nezkoušel, iPhonu nemaje.

Revolut je v základní verzi zdarma. V této verzi máte účet, podúčty v různých měnách a výběry z bankomatu do 4500 Kč měsíčně zadarmo (stav k 9.8.2019). Jako primární běžný účet bych Revolut nedoporučil, ale dobrý je třeba na různé výdaje stylu “obědy v práci” nebo “posezení se známými”.

Ostatně pro to poslední má Revolut vymyšlenou chytrou funkci rychlého převodu peněz mezi uživateli. Pokud mají i vaši kamarádi Revolut, jdete na společné posezení a “kámoš to zatáhne ze své karty”, tak mu pomocí Revolutu pošlete peníze během sekund. Ještě jednodušší je funkce “split” — ta se hodí, když jste v roli toho kámoše, co platí celý účet. Stačí pak v aplikaci kliknout na “rozdělit”, zadat lidi, kteří by vám měli na útratu přispět, a jim přijde požadavek na danou částku. Ti jej jedním kliknutím potvrdí, a peníze jsou vyřešené.

Revolut používá pro směnu vnitrobankovní kurzy, proto je výhodný na cestách. Porovnával jsem je s Twistem i PayPalem, je nejvýhodnější, ale při nákupech, jaké jsem většinou platil (třeba 50 USD) to nejsou žádné závratné částky. Pokud jste ale “saving freak”, tak oceníte.

Nevýhodou základní verze je, že za kartu zaplatíte. Ovšem dá se tomu vyhnout — níž popisuju jeden způsob, jak získat kartu zdarma a malý dáreček.

I ve “free” verzi je k dispozici virtuální karta — tedy jen číslo, datum expirace a CVV. Můžete ji použít k platbám přes internet stejně jako tu reálnou. (Ve vyšších tarifech si můžete takových karet vygenerovat víc, a můžete ji po platbě klidně hned zrušit.)

Vyšší verze Revolutu (Premium) je za 180 Kč měsíčně. Obsahuje totéž, co zadarmová verze, jen limit na výběry z bankomatů zdarma je 9000 Kč. Navíc máte pojištění do zahraničí, pojištění zpoždění zavazadel a letu, kryptoměny a jednorázové virtuální karty.

Ta poslední možnost virtuálních karet je užitečná, pokud často nakupujete přes internet. Nemusíte se bát, že někomu svěřujete číslo své karty a on vám vybílí účet. prostě si vygenerujete nové číslo karty, tou zaplatíte, a po proběhnuté transakci ji zase zrušíte.

Pro mne to je docela fajn věc. Revolutku mám ve všech těch AliExpressech, GearBestech a podobných, a na účtu udržuju minimální zůstatek. Kdyby se náhodou něco stalo, nemrzí to tolik, jako kdyby se mi to stalo s hlavní kartou k běžnému účtu…

Nejvyšší tarif Metal je za 300 Kč měsíčně. V jeho rámci dostanete totéž jako u Premia, výběry z bankomatů zdarma do 13500 Kč měsíčně, cashback 1 % (mimo Evropu) nebo 0.1 % (v Evropě) a concierge služby. Je tedy jasné, že Metal cílí na klienty, kteří hodně cestují a na korunu nehledí. Navíc v tarifu Metal najdete novinky jako první, třeba čerstvě probíranou možnost nákupu akcií (přesněji investičních certifikátů, akcie nevlastníte…)

Já mám Metal v rámci promo akce, a mohu říct, že kovová platební karta Revolut Metal vzbuzuje pozornost všude, kde s ní platím…

Takže shrnu: Jednoduchý účet, výhodné kurzy na cesty nebo pokud hledáte účet s kartou pro platby na e-shopech. Fajn pro rychlé posílání peněz kolegům či známým. A pro lidi, kteří by rádi ApplePay, ale jejich banka to zatím neumí.

Zkušenosti s Revolutem

Moje zkušenost je naprosto bezproblémová. Platil jsem Revolutkou na dovolené v USA (duben / květen 2019) nákupy na benzinkách, v restauracích i v obchodech, dokonce i hotel, a nebyl nejmenší problém. Díky Metalu jsem získal i nějaký cashback, ovšem upřímně: nic moc. Asi dvacet dolarů.

Revolutkou platím i v ČR, v restauracích nebo v automatech, nezaznamenal jsem jediný problém.

Zůstatek si jednou za čas doplním, udržuju si tam řádově jednotky tisíc, cca do 5000 Kč.

Funkci posílání mezi lidmi moc nepoužívám, protože nebývá příležitost a zas tolik známých Revolut nemá.

A kromě zmíněných zkušeností používám Revolut, jak jsem psal výše, i na e-shopy. Nezaznamenal jsem jediný problém.

Tip: Pokud přemýšlíte nad získáním Revolutky, použijte tento odkaz:

Založit účet u Revolutu

--

--